Begeleiding en beoordeling
Voor elke nieuwe leerling maken we een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) dat we jaarlijks met leerlingen en ouders evalueren. Hierin staat wat een leerling kan en wat de leerling nodig heeft qua ondersteuningsbehoeften. Daarnaast zijn er twee keer per jaar leerling- en groepsbesprekingen met de leraren, intern begeleider en orthopedagoog.
Wat heeft je kind nodig?
In het OPP staat ook welke ondersteuning de leerling nodig heeft om goed te kunnen leren en ontwikkelen. Ook staat in het plan welke factoren het leren makkelijker of moeilijker maken. Het didactisch functioneringsniveau, de cognitieve vaardigheden en de mate van ondersteuning bepalen de leerroute van de leerling.
Wat betekent dat voor de lessen?
Alle lessen die een leerling volgt, hebben een doel. De leraar stelt doelen op voor iedere leerroute. Dat kunnen doelen zijn op het gebied van kennis, maar ook op het gebied van gedrag. Samen vormen deze doelen een groepsplan. Daarin staat welke leerlingen in de groep aan dezelfde doelen werken. In het groepsplan staat ook hoe je kind hoort wat verwacht wordt en hoe we dat organiseren. De leraar beschrijft ook met welke middelen en methoden wordt gewerkt.
Waar groeit je kind naartoe?
Zal je kind straks zelfstandig kunnen werken? Is een vervolgopleiding mogelijk? Of blijft begeleiding waarschijnlijk nodig? Dit noemen we het uitstroomprofiel van de leerling. Voor ieder profiel bieden we een ander leeraanbod.
Hoe doet je kind het in de praktijk op school?
We houden de planning voor het leren en ontwikkelen van iedere leerling bij in een digitaal systeem. Zo zien we hoe de leerling zich daadwerkelijk ontwikkelt. Hierin staan de behaalde cijfers, maar ook opmerkingen over gedrag en ontwikkeling.
.