Uitstroomprofielen en leerroutes
Het speciaal onderwijs (so) kent drie richtingen. Deze richtingen heten uitstroomprofielen. Voor elke leerling wordt een ontwikkelingsperspectief vastgesteld dat hierop aansluit. Soms is daarnaast een (tussentijdse) overstap naar een reguliere school met passende ondersteuning mogelijk. We sluiten hiermee aan op het landelijk doelgroepenmodel van de sectorraad voor gespecialiseerd onderwijs.
Voorbereid op de toekomst
Op onze school bereiden we leerlingen voor op uitstroom naar:
- Voorgezet onderwijs met uitstroomprofiel praktijkonderwijs en vervolgonderwijs. Deze leerlingen volgen leerroute 5, 6 en 7.
- Voortgezet speciaal onderwijs (vso) met uitstroomprofiel arbeidsmarktgericht. Deze leerlingen volgen (meestal) leerroute 5.
Verschillende leerroutes
Welke leerroute het beste past, hangt af van verschillende factoren. Zo kijken we bijvoorbeeld naar IQ, intensiviteit van ondersteuningsbehoeften, sociaal-emotionele ontwikkeling en schoolse vaardigheden. Daarbij houden we rekening met de individuele bevorderende en belemmerende factoren van de leerling.
Kerndoelen
De Fonkel werkt met dezelfde kerndoelen als het regulier onderwijs. In deze kerndoelen staat wat leerlingen moeten leren. Met tussentijdse evaluaties wordt goed gekeken of de doelen moeten worden bijgesteld.
Lesaanbod
Het lesaanbod is afgestemd op de kerndoelen. Wij maken gebruik van reguliere lesmethodes volgens het leerplan. Heeft een leerling meer aanpassingen nodig, dan wordt de lesstof opgedeeld in leerlijnen. Dit zijn kleine stapjes in de leerstof, belangrijk voor de taakaanpak en om succeservaringen op te doen. Als het nodig is, herhalen we de lesstof. Er is verrijkingsmateriaal voor leerlingen die meer uitdaging nodig hebben. Ook helpen we onze leerlingen met ‘leren leren’ en in hun sociaal-emotionele ontwikkeling.
Onderbouw
Wij bieden onderwijs aan leerlingen vanaf 4 jaar. De groepen 1 en 2 krijgen een lesaanbod met accenten op het spelend bezig zijn in een stimulerende leeromgeving. Het aanbod is gericht op de ontwikkeling van spraak en taal, motoriek, sociale en emotionele vorming en voorbereidend rekenen, lezen en schrijven. Er wordt vooral gewerkt met thema’s. We gebruiken de aanpak van Logo3000 om de woordenschat uit te breiden. Wij volgen hierbij de leer- en ontwikkelingslijnen van het jonge kind (Parnassys). Vanaf groep 3 krijgen de leerlingen geleidelijk les in nieuwe vakken. Centraal staan aanvankelijk lezen, rekenen en schrijven. Ook besteden we aandacht aan begrijpend luisteren. Naast het spelend leren wordt van leerlingen verwacht dat ze steeds meer om kunnen gaan met gerichte taken.
Midden- en bovenbouw
In de midden- en bovenbouw blijven we aandacht geven aan rekenen, taal, spelling, technisch- en begrijpend lezen. We leggen de nadruk steeds meer op toepassen van wat je geleerd hebt en verdieping van de leerstof. Ook komen schrijven, wereldoriëntatie, mediawijsheid, verkeersonderwijs, Engels, gym en creatieve vakken aan bod. Het versterken van het zelfvertrouwen, stimuleren van de werkhouding en het bevorderen van de concentratie staan hierbij centraal. Wij gebruiken de methode Kwink om sociale vaardigheden te vergroten.
Hulpmiddelen
We maken gebruik van pictogrammen om het dag- en lesprogramma met leerlingen te delen. Verder zetten we moderne ICT-middelen in, zoals digiborden, Chromebooks en tablets.